Irodalommarketing – 1. rész

Kezdjük az elején. Nem is olyan régen, a Content Plage marketingkoferenciáján vettem részt, ahol kora reggel a köszönéseken túl mindenféle téma feljön. Például, amikor Szabi előadásában Péterfy Gergelyt említi példaként, aki kiváló könyvei mellett az online térben is jelen van. S ha már ő, akkor a beszélgetésünk közben felmerül Grecsó Krisztián neve is, majd előveszi a táskájából a Mellettem elférsz c. regényét (a képen is ez a kötet látható, saját). Arról folyik köztünk az eszmecsere, hogy bizony egyre több kommunikációs csatornájuk van a szerzőknek, íróknak is, kicsit talán muszájból is.

Ki, hol, hogyan?

Nemrég tettem közzé egy bejegyzést a csoportunkban, amely írásról, marketingről, ezek összefüggései köré épül, hogy Danielle Steel 72 évesen Instagram fiókot csinált, bátran lehet követni. Gondolom, nem nagyon kell őt bemutatni, közel 200 romantikus regény (mesekönyvek és verseskötet is) főződik a nevéhez, ma is igen népszerű. Valószínűleg nem szorul rá az újabb elérésekre, mégis megteszi. Tekintsünk el attól, hogy ő vagy a menedzsmentje csinálja, attól még a neve alatt fut (ez másra is vonatkozik).

Jelen kell lenni. Most az interneten, annak felületein.

Hol?

Nézzük sorban, van pár opció. Hogy ebből mennyit vesz valaki igénybe, függ a személyétől, idejétől (többnyire a kedvétől) is. Meg a hozzáértéstől, valamint attól, hogy cselekszik-e, avagy sem.

Kezdjük azoknál, amelyek ingyenesek. Ilyen a Facebook, az Instagram, a Pinterest, és a YouTube. Ennél persze jóval több lehetőség van, kis hazánkban ezek a legismertebbek, legnépszerűbbek.

A saját írásokon túl, vélemények, sztorik, író-olvasó találkozók, ajánlók, mind-mind helyet kaphatnak, utóbbiak ma már nem feltétlen a szerzők saját műveihez kötődnek, hanem magához az emberhez.

Példák:

Danielle Steel Instán – kép az egyedi íróasztaláról:

Hazai példa, Péterfy-Novák Éva Instagramja:

Lakatos Levente például a YouTube csatornáján különböző, a közössége által kedvelt, népszerű témákat veszi elő, olykor szórakoztat, komoly kérdéseket vet fel, véleményt alkot, vagy az írásairól oszt meg gondolatokat videó formájában:

Ugye mennyi mindent el lehet mondani egy képpel is, amihez csak pár mondat kerül?

Itt is egy:

Ha ismered Fodor Ákos munkásságát, akkor érdemes a Pinteresten is szétnézned, például EZT az idézetet biztosan ismered.

Weboldal

Ez az, amely már fizetős. Akkor, ha megveszed a domain-t és a tárhelyet. Sokan egyébként blogolnak, amely viszont ingyenes, ugyanakkor jó sok idő, erő, míg a különböző menüpontokat, leírásokat megalkotják, személyre szabják, úgyhogy ezeket ide sorolom.

Leírás rólad, a művekről, eseményekről és egyéb, ami Hozzád tartozik, mint például a már említett Péterfy Gergely mesterkurzusa, amit ITT találsz, szintén beszéltünk Krisztiánról, akinek a nevéhez több dal megszületése is fűződik.

Mi van még?

POKET, megállókban olvasható rövid novellák, pályázatok, verstetkó, turnék – most mondd azt, hogy az irodalom nem menő?!

Ki vagy te?

Ma már az írásokon túl a personal branding, az egyén (és az egyén márkája) is érdekes. Számít, hogy mit olvas, akit követsz, akinek a könyvére eseményére pénzt adsz ki, akinek a véleménye, a szava számít. Mintha egy nagyob, tágabb értelembe vett családtaggá válna – főleg az évek óta követett – online ismerősnek számító íróknál.

Ösztönösség vs. tudatosság

Hogyan működik mindez? Nem úgy van, hogy “csak írsz és világ-, de minimum országszerte ismert leszel”? Hát barátom, nem. Gyakorlatilag minden második bokorban van egy tényleg tehetséges, vagy épp önjelölt írópalánta és/vagy elismert szerző, akinek igenis ma már jelen kell lennie. Mire van szükséged, te hogy nyilvánulsz meg? Hol, melyik csatornán mutatod meg tehetséged, ez bizony elsősorban rajtad áll. Van, aki ösztönösen, ereje-ideje szerint osztja meg ezeket, és olyanok is, akik tanácsot kérnek egy marketingestől, vagy éppen ki is szervezik azt. 

Ez utóbbit nevezem én irodalommarketingnek. Tudatosan, ugyanakkor személyre szabott csatornák felépítése, tartalmak megosztása. Ez olykor azzal a kellemetlen teherrel járhat, hogy kell írni, véleményt mondani, kiállni valami mellett. Sokan nem szeretik azt, hogy az online térben többfelé is még irkáljanak. Tényleg nem könnyű, a legjobb lenne csak írni, meg alkotni. Főleg, ha még valaki főállás mellett teszi ezt – ebből pedig Magyarországon is igen sokan vannak.

Megjelenni azok előtt, ahová nem juthatunk el személyesen, akik eddig még nem látták a könyvünket, azoknak, akik még sosem hallottak rólunk, vagy éppen egy olyan generációnak, aki már csak webshopból rendel. Persze, ha magunknak, a fiókunknak, a szűk családi körnek írunk, akkor azért nem biztos, hogy mindenhol legyünk, de ha esetleg nagyobb terveink vannak, akkor érdemes átgondolni.

Megélni írásból?

Az egyik legnagyobb önkorlátozó hiedelem, hogy “írásból nem lehet megélni”. De vajon ezért írunk? Vagy az alkotás öröme is számít, az arcokon átsuhanó mosolyért, a legördülő könnycseppért? Szeretnénk-e ezt még több olvasóval megélni? És talán ebből pénzt is keresni?

Innen folytatom a következő részben.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Bankkártyás fizetési lehetőség